Prosím, dovoľte mi odhaliť aj druhú stranu informácií, s ktorými sa stretávajú stredoškoláci.
V učebnici Biológia 4 ( žltá farba) na 6. strane v Úvode do klasifikácie organizmov sa stredoškoláci stretnú s menom Ernst Haeckel a jeho biogenetickým zákonom. Práve tento zákon je tou neúplnou informáciou.
Pán Haeckel bol nemecký zástanca darwinizmu a osobnosť, ktorá venovala celý svoj život výskumu, vytvorila vývojový strom s človekom umiestneným na vrchole a vyslovil už spomínaný biogenetický zákon. Možno sa pýtate, a čo ten biogenetický zákon vlastne je?
Haeckelova teória hovorí, že žijúce embryá prechádzajú evolučným procesom, ktorým údajne prešli jeho predkovia. Podľa teórie má ľudské embryo v tele matky postupne znaky ryby, plazu, cicavca a nakoniec človeka.
Zaujímavá teória, ale dnes už vieme, že táto teória je chybná a vývojový proces, ktorý opísal Haeckel nie je pravdivý. Napr., „žiabre“, ktoré je možné počas embryonálneho štádia pozorovať sú v skutočnosti vývojovými fázami stredoušného kanálu a prištítnych teliesok. Haeckelov biogenetický zákon je už niekoľko rokov vyvrátený a mŕtvy. Ontogenéza nie je fylogenézou.
Prečo sa dostáva už desaťročia neaktuálny zákon do našich učebníc, ktoré odporúča Ministerstvo školstva? Po prečítaní pasáže o biogenetickom zákone pôsobí celý text dôveryhodne, ako keby išlo o všeobecnú známu skutočnosť. Áno, je to pravda, že túto teóriu vyslovil pán Haeckel, ale prečo nám nikto v učebnici nenapísal, že táto teória nie je aktuálna a nie pravdivá? Prečo sa vôbec objavila zmienka o tomto zákone?
Možno si poviete, že ide o maličkosť, ale spojenie zanedbateľných maličkostí môže vytvoriť polopravdy a nie čisto objektívne informácie. Dávajme si pozor.
Ďakujem, že ste si prečítali článok a ak si stredoškolák, tak si nalistuj 6. stranu žltej Biológie 4, zadaj na wikipedii Recapitulation theory a presvedč sa sám.
Biológia pre gymnázia alebo neúplná pravda pre stredoškolákov...
V živote sa stáva, že nie vždy sa dozvieme úplnú pravdu a spoznáme druhú stranu informácie, ktorú sa dozvedáme. Nepísal by som o tom, ak by som sa s tým nestretol v učebnici Biológie pre stredoškolákov.