reklama

V Bystrici sme odkryli pamätník človeku ktorý odkrýval minulosť

Odkrývanie odkrývania.  Svojrázny názov odkrývania pamätníka banskobystrického rodáka a statočného bojovníka za slobodu, Jána Langoša. V sobotu, presne 7 rokov od tragickej nehody zakladateľa Ústavu pamäti národa som mohol spoločne s ďalšími hosťami spomínať na silného človeka, ktorý sa nebál odkrývať minulosť nášho národa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Obrázok blogu
(zdroj: Ján Chmelík)

V sobotu bolo príjemné slnečné popoludnie v Banskej Bystrici a po dlhšom čase som sa mohol pustiť do ešte príjemnejšieho ničnerobenia. V rámci extrémne náročného popoludňajšieho programu som sa znenazdajky a neplánovane ocitol v Záhrade – Centrum nezávislej kultúry. V priestoroch centra bolo nezvyčajne živo a ľudia prichádzali v čoraz väčších skupinkách. Čo sa tu bude diať? Na dverách som zbadal plagát s nápisom „ Odkrývanie odkrývania – odkrývanie pamätníka a večer venovaný spomienke na Jána Langoša „ Ostal som a neľutujem.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Počas celého večera zaznelo mnoho slov vďaky, úcty, spomienok a nazerania do budúcnosti. Uvedomil som si v čom spočívala veľkosť tohto človeka. Bola to morálna sila a odvaha. Odvaha bez zbrane bojovať za slobodu, za slobodu svojho svedomia. Odvaha odkrývať minulosť, ktorú by mnohí najradšej zmazali. Odvaha vydať sa na cestu reflexie a odhaľovania neprávostí, prenasledovaní a hriechov minulých komunistických a fašistických režimov.

Som o tom presvedčený, že takých ľudí potrebujeme aj dnes. Potrebujeme nezabúdať na svoju minulosť a mať odvahu pozerať sa späť. Táto potreba by mala byť o to viac intenzívnejšia v prostredí dnešnej Európy a Slovenska, kde nové latentné podoby extrémizmu a neslobody v nás stále driemu a sú na vzostupe. Nemusíme ísť ďaleko, stačí sa pozrieť k našim južným susedom alebo na naše jednofarebné zasadanie vlády, vlády jedného vodcu, jednej strany a možno aj jedného hesla: „chcem mať viac!“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Marcus Tullius Cicero povedal o histórii : „Dejiny sú svedkami času, svetlom pravdy, živou pamäťou, učiteľkou života a poslom minulosti.“ Slová platné vtedy, dnes aj zajtra. História nás môže naučiť neopakovať naše chyby, avšak záleží či budeme na jej „ hodinách“ dávať pozor.

Ďakujem Jánovi Langošovi za jeho silu a odvahu a ďakujem všetkým tým, ktorí usilovne bojovali za to, aby sme mohli v Bystrici spomínať na to, aké je dôležité odkrývať svoju vlastnú minulosť.

David Kapusta

David Kapusta

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Doma som študoval právo a v zahraničí financie. Pracujem ako daňový konzultant v oblasti transferového oceňovania. V roku 2018 som bol zvolený za poslanca mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici. Podpredseda klubu nezávislých poslancov - Banskobystrická alternatíva. Založil som blog a občianske združenie bystrickeveci.sk a dlhodobejšie sa zaujímam o problémy mesta. Angažujem sa, pretože chcem, aby sa nám tu žilo lepšie. Rád cestujem, spoznávam ľudí a čítam dobrú knihu. Najčastejšie ma nájdete v oddelení filozofie, ekonómie, politológie či histórie. Zoznam autorových rubrík:  PolitikaOsobnéPrávoNezaradenáEurópska úniaVšeličoViera a náboženstvoHistória

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu