Šmejdi alebo Nekupuj čo nepotrebuješ

Autor: David Kapusta | 6.9.2013 o 18:10 | (upravené 26.5.2016 o 0:45) Karma článku: 5,57 | Prečítané:  1461x

Jednodňový výlet za skvelú cenu, mám zabezpečený odvoz a navyše mi dajú aj najesť. Aj takto to niekedy môže začať. Aj vo vašej poštovej schránke sa z času na čas objaví podobná pozvánka ? Nemusí to byť len výlet za príje

 

Podomový predaj, predvádzacie výlety a dovolenky, zásielkový predaj po prechádzajúcom telefonáte. Spôsoby predaja služieb a tovaru majú rozličné podoby a každá z nich je zneužiteľná. Pred nedlhým časom sme v médiách mohli spozorovať prípad tzv. Šmejdov a snahy poslancov reagovať na ich protizákonné praktiky. Za Šmejdov možno označiť kreatívnych podnikateľov využívajúcich vycibrené presviedčacie techniky, ba aj psychologické formy nátlaku na naše city, všetko za účelom predaja tovaru, ktorý možnože nepotrebujeme. V spomínaných medializovaných prípadoch išlo predovšetkým o predvádzacie akcie, výlety kde skupinám zákazníkov ( väčšinou dôchodcovia) ponúkajú tovar zväčša využiteľný v domácnosti. Predávaný tovar je častokrát predražený. To by problém nebol. Problémom je spôsob akým tovar ponúkajú. Presviedčajú vás o tom, že Vám chcú pomôcť. Presviedčajú vás o nevyhnutnosti vlastniť ponúkaný tovar. Masírujú vaše samoľúbe ego, ako sa budete môcť pochváliť pred rodinou a známymi aký jedinečný výrobok vlastníte a ako ste o krok vpred pred nimi. Dokonca sa hovorí aj o prípadoch, kedy sa z predvádzačov stávajú vydierači, ktorí Vám nedajú sľúbený teplý obed, pokiaľ si aspoň jeden „super“ produkt nekúpite. Áno, až takto to niekedy dopadlo. Toto boli Šmejdi. Avšak, stretol som sa už aj so šmejdami telefonistami. Aj Vám už volali a ponúkli Vám „dokonale“ výhodný tovar s minimálne 50% zľavou?  Pričom Vás presviedčali o unikátnosti „ akcie“ a vašej spokojnosti s ponukou, pýtajúc od Vás meno, priezvisko a adresu, kde majú tovar poslať? Alebo takí šmejdáci návštevníci, ktorí Vás navštívia, vy pozvete pár známych a oni Vám sľúbia na oplátku odmenu vo forme produktu. Pripomínam, že ide o formy predaja, ktoré sú legálne a právnym poriadkom uznávané. Právny poriadok Európskej únie a Slovenska upravujú tieto  formy predaja a všetko je poriadku, ak sa predaj uskutočňuje v medziach zákona. Avšak, môžeme sa stretnúť aj s nečestnými obchodníkmi, ktorí porušujú pravidlá a zákony a tým nás poškodzujú.

Základným kameňom ochrany je zákon č. 108/2000  o ochrane spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji v znení neskorších predpisov. Je pravdepodobné, že čoskoro bude prijatá novela tohto zákona, ktorá reaguje na medializovaných šmejdov, preto v nasledujúcich riadkoch by som rád zhrnul veľmi stručne niektoré dôležité práva a povinnosti a potom spomenul predložené a plánované zmeny.

 

1. Predávajúci má povinnosť preukázať svoju totožnosť a živnostenské oprávnenie.

2. Predávajúci má povinnosť vás informovať, ako a kde môžete tovar alebo službu reklamovať. Častokrát sa stáva, že predávajúceho je náročné kontaktovať a domáhať sa reklamácie, preto vyžadovaním splnenia tejto povinnosti môžete predísť neskorším komplikáciám.

3. Predávajúci má povinnosť Vás upozorniť na možnosť písomného odstúpenia od zmluvy do 7 pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby a uviesť meno a adresu alebo názov a sídlo osoby, u ktorej môže toto právo uplatniť. Odstúpiť možno bež uvedenia dôvodu.

4.V prípade ak tovar vraciate predávajúci je v lehote 15 dní povinný vrátiť Vám cenu zaplatenú za tovar alebo za službu alebo vrátiť vám preddavok.

5. O predaji tovaru alebo služby má predávajúci povinnosť vystaviť Vám doklad. v ktorom uvedie druh tovaru alebo poskytnutej služby, ich cenu, obchodné meno a sídlo, ak podomový predaj vykonáva právnická osoba, alebo meno a trvalý pobyt, ak podomový predaj vykonáva fyzická osoba, a dátum prevzatia tovaru alebo poskytnutia služby. Za taký doklad sa považuje aj doklad vyhotovený elektronickou registračnou pokladnicou.

 

Predkladatelia novely spomínaného zákona Otto Brixi a Anton Martvoň vo svojej novele prinášajú nasledovné sprísňujúce zmeny a novoty. Pripomínam, že novelizujúci zákon nie je prijatý a nasledovné práva a povinnosti ešte nemožno uplatňovať.

1. Organizátor predvádzacej akcie bude musieť vopred oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii, kedy sa bude konať akcia, uviesť svoje obchodné meno, harmonogram akcie a miesto a čas akcie. V oznámení bude musieť byť aj uvedené, aký tovar alebo službu budú ponúkať a komu.

2. Predlžuje sa lehota na možnosť odstúpenia od zmluvy zo 7 dní na 15 dní.

3. Počas celej predvádzacej akcie budú jej účastníci musieť byť spolu. To znamená, že organizátor nemôže zákazníka oddeľovať od ostatných ľudí. To sa týka aj sprievodných činností - zlosovania, hry o ceny či darovania tovaru alebo služieb.

4. V prípade ak je súčasťou akcie aj zabezpečená doprava organizátor bude povinný zabezpečiť aj dopravu z miesta konania do miesta nástupu uvedeného v pozvánke. Organizátor nebude môcť dopravu odoprieť, ani keď zákazník nič nekúpil.

5. V prípade ak bola kúpnopredajná zmluva podpísaná v zahraničí. V tomto prípade sa použije právny poriadok krajiny obvyklého pobytu spotrebiteľa, ktorý spotrebiteľovi zaručuje vyššiu ochranu.

 

 

Nech je zákonná úprava akákoľvek, najviac sa ochránime preventívnym správaním. Vždy platí pravidlo 2-krát premysli a raz podpisuj.  Zakaždým sa pýtajme otázku, naozaj potrebujem ponúkaný produkt alebo službu? Prečítaj si zákon o o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji,  pozri si webové stránky zasvätené ochrane spotrebiteľa a poznaj svoje práva a povinnosti predávajúceho. V prípade ak sa domnievate, že ste sa stali obeťou vydierania alebo predávajúci porušil zákon, neváhajte sa obrátiť so sťažnosťou na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?